28. august 2014

Squash boller med solsikkekerner


Torsdag er brøddag her i huset,
men i dag er det gode rugbrød skiftet ud med en omgang 
squash boller.





Som mange andre bager jeg oftest uden opskrift, men vores yngste datter er i gang med at samle opskrifter i sin egen kogebog.
Derfor har jeg forsøgt at skrive en lille opskrift til hende.

Squash boller med solsikkekerner - ca. 20 styk.

Du skal bruge:

en halv liter lunkent vand
50 g gær
1 stor teske honning
1 æg + 1 til at pensle bollerne med
200 g revet squash
1 spsk. rapsolie
1 håndfuld solsikkekerner
200 g Tipo 00 mel
ca. 4-500 g hvedemel (...her glemte jeg vejningen undervejs)
en nip salt 

Rør gær ud i vandet, tilsæt honning og æg. Herefter tilsættes squash, solsikkekerner og rapsolie - rør rundt, inden Tipo 00 og hvedemel tilsættes. Hvedemelet tilsættes lidt af gangen til dejen er fugtig, men ikke klistret.

Ælt dejen godt i hånden eller på maskine. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse i ca. en time. Slå dejen ned og form til boller, der efterhæver til dobbelt størrelse. Pensel med æg og bag bollerne ved 200 grader i 10 - 12 minutter afhængig af din ovn.

God bagelyst, Frederikke.

5 kommentarer:

  1. Gode ser de ud, jeg syntes at det er svært at finde tid til at bage selv om jeg elsker det, måske på søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kom du bare i gang! Jeg kan ikke lade være med at bage:-)

      Slet
  2. Hej . Lækre boller. :-P Men noget undrer mig, jeg troede først, at det var mig der kludrede, hvorfor er der både danske og engelske indlæg på din blog. ?? hilsen Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia. Det skal du ikke undre dig over. I det her tilfælde skriver jeg på dansk, da jeg synes, at det er unødvendigt at skrive opskriften på engelsk, når den er tilegnet min datter. God mandag.

      Slet
  3. Bollerne ser gode ud - og dejligt med squash i dejen. I det hele taget er squash en dejlig og meget anvendelig grøntsag, som kan bruges til næsten alt i køkkenet.

    SvarSlet

your comments make me happy